Yollar yine kan gölüne döndü, kulaklıkla gelen ölümler

Ramazan Bayramı tatilinde trafik kazaları nedeniyle 5 günde; 5 bin 743 kişi yaralandı, 47 kişi hayatını kaybetti. Uzmanlar, her bayram yaşanan bu acı tablonun önlenmesi için bilinçlenme ve önlemlerin şart olduğunu vurgularken, kazalarda en çok tartışılan konulardan biri, yaşlı sürücülerin trafikteki rolü. Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, reflekslerin zayıflaması nedeniyle 75 yaş üstü sürücülerin düzenli sağlık kontrolünden geçmesi gerektiğini belirtirken, “68 yaş üstü ticari araç kullanamıyor ancak özel araçlar için net bir sınır yok. Kişinin yaşından çok, fiziksel ve bilişsel durumu önemli. Düzenli testler şart” dedi.
KULAKLIK ÖLÜM DEMEK
Kazalarda bir diğer önemli faktör, kulaklıkla yüksek sesli müzik dinlemek olduğunun altını çizen Şener, “Almanya’da 50 yaş üstü sürücüler 2 yılda bir sağlık kontrolünden geçiyor. Japonya’da 75 yaş üstüne yıllık bilişsel test zorunlu. Türkiye’de de benzer düzenleme şart. Kulaklık kullanımı, trafik kazası riskini yüzde 300 artırıyor, 2023’te 428 kaza, yayaların kulaklıkla müzik dinlerken araç seslerini duyamamasından kaynaklandı. Trafikte sesler hayati uyarılar taşır. Kulaklık, bu uyarıları duymayı engelleyerek kaza riskini artırır” uyarısında bulundu.
Uzmanlar, yaşa bağlı sürücü testleri, trafik kurallarına uyum ve teknolojik denetimlerin artırılması gerektiğini vurguluyor. Bayramlarda yaşanan bu acı tablonun tekrarlanmaması için toplumsal bilinçlenme ve caydırıcı önlemler şart.
KOORDİNASYON ZAYIFLIYOR
Şener, uyarılarının devamında ise şunları söyledi: “Ancak 40 yaşından sonra insanların görme yetisinde belirgin sorunlar ortaya çıkmaya başlar. Ayrıca, araç kullanırken el-ayak koordinasyonu da kritik bir etken. Özellikle 40 yaşından sonra kasların zayıflamaya başlamasıyla, yeterli fiziksel aktivite yapılmazsa kas kaybı yaşanabilir ve bu durum, sürüş sırasında gerekli el-ayak koordinasyonunun sağlanmasını zorlaştırır.”
KURAL TANIMAZLARA DİKKAT
Uzman Klinik Psikolog İhsan Öztekin, büyükşehirlerde yaşayanların yoğun trafikten dolayı gergin ve huzursuz olduğunu anlattı. Öztekin, “Egzoz dumanları, korna sesleri ve trafik magandası olarak günlük dilimize giren yani makas atan, tampon tampona araç süren, akmayan trafikte selektör yapan, emniyet şeridinden gelip önüne geçmeye çalışan, kural tanımaz sürücüleri de hesaba katarsak özellikle büyükşehirlerde insanların trafikte olduğu saatler içerisinde ruh sağlıklarını hasarsız şekilde koruyabilmeleri oldukça zor gözüküyor ve bu da trafikte kavgalara, yaralanmalara hatta ölümlere neden olabiliyor” ifadelerini kullandı.
ÖFKE KAZA NEDENİ
Trafikte geçirilen sürede stres, öfke, kaygı ve can sıkıntısı gibi psikolojik durumların yaşandığını belirten Klinik Psikolog Rabia Yavuz ise, “Trafikte zaman zaman yapılan kural ihlallerine, trafiğin sıkışık olmasına öfke duyabiliyoruz. Bazen yoğun bir mesai sonrası saatlerce trafikte kaldığımızda üstüne açlık, susuzluk ve yorgunluk gibi fizyolojik ihtiyaçlarda eklendiğinde öfkemiz önüne geçilemez bir hal alabiliyor. Bu etkenler ise kazalara neden oluyor” dedi.
2023 yılındaki bayram tatillerinde 300’ün üzerinde ölümlü kaza yaşanmış, yaralanmalı kaza sayısı ise 5 bine yaklaşmıştı. Geçtiğimiz yıl en çok kaza, aşırı hız ve yakın takip nedeniyle gerçekleşirken, alkollü araç kullanımı da ölümlü kazaların önemli nedeni olarak kayıtlara geçmişti.
RAKAMLAR NE DİYOR?
Bayram tatili boyunca ortaya çıkan tablo ise şöyle:
34 vatandaşımız hayatını kaybederken,
4.784 kişi yaralandı,
1.892 araç hurdaya döndü,
Kazaların yüzde 68’i hatalı sollamadan, yüzde 22’si aşırı hızdan, yüzde 10’u ise telefonla konuşma gibi dikkat dağıtıcı davranışlardan kaynaklandı.
Öte yandan Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre: 65 yaş üstü sürücülerin karıştığı kazalar, son 5 yılda yüzde 40 arttı. 75 yaş üstü sürücülerde bu oran yüzde 57’ye ulaştı,
2023’te bin 248 kazada yaşlı sürücülerin refleks zayıflığı etkili oldu.
[email protected]
Kaynak: Web Özel