Turizmciler ile restoranlar arasında turisti kaçırıyorsunuz kavgası başladı!
Turizm sektörünün haber radyosu turizm FM’in haberine göre restoranlarda çıkan afaki hesapları sosyal medya hesaplarından paylaşan yerli ve yabancı turistler, Türkiye’nin pahalı Yunan Adaları gibi bölgelerin daha ucuz olduğunu gündeme getirmeye başlarken turizmcileri çileden çıkaran konu Türkiye Turizm Geliştirme Ajansı (TGA) toplantısında gündeme geldi.Yaşanan durumun başta Ege kıyılarındaki tesisler olmak üzere sektöre büyük zarar verdiğini bakana şikayet eden turizmciler çözüm istedi. Edinilen bilgilere göre Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy da restoran işletmecilerini kendilerine çekidüzen vermeleri ve fiyatlarını makul düzeyde tutmaları konusunda uyarıda bulundu.Fiyat artırımına giden, bunun kendilerinden değil maliyetlerden kaynaklandığını, burada sadece ürün değil hizmet sattıklarını savunan restoran sektörünün temsilcileri bir fiyatın fazla olması durumunda bunun kararını halkın vereceğini ve cezalandırarak oraya gitmeyeceğini kaydederek o zaman restoranın da fiyatlarını aşağıya çekeceği iddiasında bulunuyor. Turizmciler ise restoranların açıklamasına ”Çıkardıkları fiyatların maliyetlerle alakası yok. Biz de otellerde restoran yönetiyoruz, böyle bir maliyet yok.” sözleriyle tepki gösteriyor.Konuyla ilgili konuşan ve ismini vermek istemeyen lüks bir restoran işletmecisi, şunları anlattı:”Afaki fiyatlar karşısında biz de şaşkınlık yaşıyoruz. Mesela Michelin yıldızı alan restoran fiyatları bir anda artırıyor. Buradaki fiyat artışını gören başka bir restoran da ‘Orada makarna 3 bin lira olduysa ben de 1.500 liraya çıkarırım’ diyor. Fiyatlamada tuhaf bir kıyaslama başladı.”Geçtiğimiz gün yaptığı açıklamada gerek yerli gerekse yabancı turistten en büyük şikayetin yeme-içme ücretlerinden geldiğini açıklayan Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya ”Turist Türkiye’de bir akşam yemeğine ödediği ücretin yarı fiyatına Yunan Adaları’nda, İtalya’da ya da Fransa’da yemek yiyebiliyor.” ifadelerini kullanmıştı.Türkiye’deki turizm sektörü, pandemi sonrası toparlanma sürecini büyük ölçüde tamamlamış olsa da, sezonluk işletmeler 2025 yazına artan maliyetler ve belirsizliklerle girdi. TÜİK verilerine göre lokanta ve oteller grubundaki yıllık fiyat artışı yüzde 95’i aşarken enerji, kira, personel ve hammadde maliyetlerindeki yükseliş, işletmelerin sürdürülebilirliğini tehdit ediyor. Artan SGK primleri ve kayıt dışı çalışmayı önleme zorunluluğu da işverenlerin mali yükünü artırıyor. Restoranlar ve oteller sezon öncesinde stok alımı yapmak, artan turist sayısına göre planlama yapmak ve tüm maliyetleri birkaç aylık dönemde karşılamak zorunda. Ancak yükselen fiyatlar müşteri memnuniyetini düşürürken, işletmeler fahiş fiyat eleştirileri nedeniyle itibar kaybı endişesi yaşıyor. Turizm sektörü, maliyet baskıları ve istihdam sorunları nedeniyle zorlu bir sezon geçirirken, turistlerin komşu ülkelere yönelmesi de rekabeti daha da artırıyor.