Hürmüz Boğazı kapanırsa ne olur? Bakan Şimşek’ten Türkiye için ilk açıklama geldi

ABD’nin İran’ın nükleer tesislerine yönelik saldırıları sonrası İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatma tehdidi, küresel enerji piyasalarında endişe yaratırken, Türkiye ekonomisine etkileri merak konusu oldu.

HÜRMÜZ BOĞAZI KAPANIRSA TÜRKİYE’DE NE OLUR?

Dünya petrol ticaretinin yüzde 20’sinin geçtiği Hürmüz Boğazı, tarihinde hiç kapanma durumuyla karşı karşıya kalmadı. İsrail İran çatışmalarına ABD’nin de dahil olmasıyla gündeme gelen bu durumun Türkiye’ye etkisi konusunda spekülasyonlar arttı.

Brent petrol fiyatları, gerilimle birlikte 64 dolardan 80,34 dolara yükselerek son 5 ayın zirvesini gördü. Türkiye’de benzin ve motorin fiyatlarına zam üstüne zam geldi. Hürmüz Boğazı’nın kapanması Türkiye’de zamların artmasına neden olur mu sorularına ise Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’ten açıklama geldi.

Hazine ve Maliye Bakanı, Hürmüz Boğazı’nın kapanması durumunda Türkiye ekonomisine yönelik spekülasyonlara itibar edilmemesi gerektiğini belirtti. Bakan, ekonominin şoklara karşı direncinin artırıldığını ve piyasalarda istikrarı sağlamak için gerekli tedbirlerin alınacağını vurguladı.

HÜRMÜZ BOĞAZI KAPANIRSA AKARYAKIT FİYATLARI ARTAR MI?

Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar ve BAE gibi ülkelerin petrol ve LNG ihracatı bu boğaza bağlı. Uzmanlar, boğazın kapanması durumunda petrol fiyatlarının 120-150 dolara fırlayabileceğini, bu durumun küresel enflasyonu tetikleyeceğini öngörüyor.

Türkiye ise 2019’dan beri İran’dan petrol almıyor ancak Basra Körfezi’nden gelen petrol, toplam ithalatın yüzde 20’sini oluşturuyor.

Ekonomistler bu sebeple boğazın kapanması halinde Türkiye’de akaryakıt fiyatlarının daha da yükseleceğini, bunun lojistik, sanayi ve tüketim malları maliyetlerini artırabileceğini ifade ediyor.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı, Türkiye’nin Gabar’da ürettiği petrolün iç talebin yüzde 8’ini karşıladığını ve Basra kaynaklı petrolün ikame edilebileceğini belirtti.

Başa dön tuşu
Haber Yeni Yüzyıl