Dil Derslerinde Sınav Uygulamalarıyla İlgili Mağduriyetlerin Sonlanması Talep Edildi

Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı ve Yabancı Dil derslerinde sınav uygulamalarıyla ilgili çelişkilerin giderilmesi ve öğretmenlerin ek ders mağduriyetinin sonlandırılmasını talep ettik.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA
İlgi : 1) Millî Eğitim Bakanlığı Yazılı Ve Uygulamalı Sınavlar Yönergesi, Sınav Uygulama Esasları Yazılı ve uygulamalı sınavlarla ilgili esaslar MADDE 5- (1) g bendi
2) Sınav Değerlendirme Süreci Yazılı ve uygulamalı sınavların değerlendirilmesi MADDE 6- (1) ç ve d bendi
Sendikamıza ulaşan çok sayıda başvuru ve saha gözlemleri doğrultusunda, Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı ile Yabancı Dil derslerine ilişkin sınav uygulamalarında öğretmenleri doğrudan etkileyen aşağıdaki sorunlar tespit edilmiştir:
Yönerge ve değerlendirme esaslarında çelişki bulunmaktadır.
Yönetmelikte sınavların “yazılı ve uygulamalı olmak üzere iki aşamada yapılacağı” belirtilmekte;
Ancak değerlendirme sistematiğinde puanlar “yazılı, dinleme ve konuşma” olmak üzere üç bileşene göre (%70- %15-%15) hesaplanmalıdır, denmektedir.
Bu durum, fiiliyatta öğretmenin üç ayrı sınav yapmasına rağmen yalnızca iki sınav puanı gibi hesaplama yaparak (%50-%50)sisteme girilmesiyle, ya da okul idaresinin iki oturum görevlendirmesi nedeniyle, iki sınav yapmak zorunda kalmasıyla (yazılı- konuşma veya yazılı-dinleme) sonuçlanmaktadır.
Bu çelişki ve usul hatası nedeniyle, becerilerden biri ya da birkaçı yeterince değerIendirilemeyeceği için öğrencinin gerçek öğrenme düzeyi tespit edilemez, öğretim hedefleri tam olarak gerçekleşemez.
Ek ders ücretlerinde mağduriyet yaşanmaktadır.
Öğretmenler üç ayrı sınav türü (yazılı, dinleme, konuşma) için ders hazırlığı ve uygulaması yaptıkları takdirde;
Ancak sistematikte yalnızca “iki aşama” kabul edildiğinden, çoğu okulda üçüncü sınav için ek ders ücreti ödenmemektedir.
Bu da öğretmenin emeğinin karşılığını alamamasına ve motivasyon kaybına neden olmaktadır.
Bu bağlamda talep ettiğimiz hususlar şunlardır:
Milli Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar’ın ilgili maddelerine göre, öğretmenlere fiilen yerine getirdikleri eğitim-öğretim görevleri karşılığında ek ders ücreti ödenmelidir. Öğretmenin, sınav esnasında sınıfta gözetmenlik yapması, sınavın uygulanması sürecine dahil olması, eğitim-öğretim hizmetinin bir parçası olup fiili bir görevdir. Bu görev karşılığı herhangi bir ücret ödenmemesi, öğretmenin karşılıksız çalıştırılması anlamına gelir ve bu durum açıkça angarya yasağını ihlal etmektedir.
“İki aşamalı” ifadesinin güncellenerek “üç bileşenli sınav sistemi” tanımının getirilmesi,
E-Okul sisteminde yazılı, dinleme ve konuşma sınavlarının ayrı ayrı girilmesine imkân tanınması,
Yapılan her sınavın karşılığı olan ek ders ücretinin eksiksiz ödenmesini sağlayacak şekilde ödeme esaslarının yeniden düzenlenmesi,
Okul yöneticilerine açıklayıcı resmî yazı gönderilerek uygulama birliğinin sağlanması.
Hususlarında gereğini ve sendikamızın yapılan çalışma hakkında bilgilendirilmesini talep ederiz.
Kadem ÖZBAY Genel Başkan
Sendika HaberleriŞube HaberleriBilgi-Belge-TalepDayanışmaHukuk HaberleriEğitim Haberleri