Bir milyon TL’ye araç kaldı mı? Elektrikli hayaller ÖTV’ye takılacak!

Elektrikli araçlarda Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarının artırılmasına tepkiler sürüyor. 24 Temmuz 2025 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan düzenleme ile elektrikli otomobillerde uygulanan en düşük vergi oranı yüzde 10’dan yüzde 25’e çıkarılırken, bazı modellerde ÖTV oranları yüzde 75’e kadar yükseltildi. Kararın hemen ardından araç fiyatlarında ciddi artışlar yaşanırken, Hazine ve Maliye Bakanlığı ise düzenlemeyi, “cari açığı azaltmak ve bütçe gelirlerini korumak” amacıyla hayata geçirildiği  duyurdu. Elektrikli araçlara yönelik son düzenleme ile, yüzde 80 ÖTV diliminde bulunan ve vergisiz fiyatı sadece 700 bin TL olan bir aracın nihai satış fiyatı ise tam 1 milyon 524 bin TL’ye yükseldi. Bu tutarın yaklaşık yüzde 54’ü tamamen vergilerden oluşurken, TRT bandrolü, ÖTV ve KDV toplamı ise 824 bin TL’ye ulaştı.

Yerli üretim otomobiller için bazı segmentlerde 5 ila 10 puanlık ÖTV indirimi sağlansa da lüks ithal otomobillerde ise ÖTV artışı 10 ila 20 puan arasında gerçekleşti.

 MOTOR GÜCÜNE GÖRE

Düzenleme ile motor gücü 160 kW’ın altında olan ve vergisiz fiyatı 1 milyon 650 bin TL’ye kadar olan elektrikli araçlarda ÖTV oranı artık yüzde 25 olarak uygulanacak. Ancak bu matrahın üzerindeki aynı motor gücündeki araçlarda vergi oranı yüzde 55 olacak. Motor gücü 160 kW’ın üzerinde olan araçlarda ise ÖTV oranı yüzde 65 ile yüzde 75 arasında değişecek. Plug-in hibrit otomobillerde ise en düşük ÖTV oranı yüzde 30’dan yüzde 45’e çıkarılırken; diğer dilimlerde ise oranlar yüzde 75 ve yüzde 85 olarak belirlendi. İçten yanmalı motorlu araçlarda da vergi oranları, motor hacmi ve matrah limitlerine göre değişiklik gösteriyor. Bu araçlarda ÖTV oranı yüzde 70 ila yüzde 220 arasında uygulanıyor. 

MODELLER GÖRE ARTIŞ 

Yerli otomobil Togg T10X V1 RWD Standart Menzil modelinin vergisiz fiyatı 1 milyon 90 bin TL. Ancak ÖTV düzenlemesi öncesi satış fiyatı 1 milyon 440 TL olarak dikkat çekerken, yeni düzenleme sonrası bu rakam 1 milyon 636 bin TL’ye yükselmiş oldu. Artış rakamı; Tesla Model Y için 254 bin TL, BYD Seal U EV için 288 bin TL ve Hyundai Kona EV için 180 bin TL olarak dikkat çekti. 

ALMAK İMKANSIZLAŞTI

Uzmanlar ise vergi yükü nedeniyle orta gelirli vatandaşların; orta sınıf araçlara erişiminin neredeyse imkansız hale geldiğini dikkat çektiler. Pazarlama ve İşletme Uzmanı Volkan Soykan, Türkiye’de otomobil sahibi olmanın, artık ekonomik bir ihtiyaçtan çok, lüks bir meta haline geldiğini ifade ederken, “700 bin TL ile 1,5 milyon TL arasında bir bütçeyle Avrupa veya Amerika’da sıfır kilometre bir BMW 3 Serisi, Tesla Model 3, Mercedes A Serisi ya da Ford F-150 gibi modeller satın alınabilir. Fiat Egea dışında bir milyon TL’nin altında otomobil kalmaması, gelinen noktayı özetliyor” dedi.

Bir milyon TL'ye araç kaldı mı? Elektrikli hayaller ÖTV’ye takılacak! - Resim : 2 Vergi uzmanı Ozan Bingöl, tepkisini şu sözlerle dile getirdi: “Bugün en düşük standarttaki içten yanmalı bir otomobilden yüzde 70 ÖTV alırken, yat ve kotralarda ÖTV’nin neden 0 olduğunu anlamak mümkün değil. Temelde lüks tüketimi vergilemesi gereken ÖTV, yatlarda neden uygulanmıyor?”

AMAÇ KAYBI ÖNLEMEK

Merkez Bankası eski Baş Ekonomisti ve İktisatçı Prof. Dr. Hakan Kara, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda ise düzenlemenin iki temel amacı olduğunu vurguladı.
Kara’ya; “Öncelikli amaçlardan biri elektrikli araçlara kayan talep nedeniyle oluşan kamu gelir kaybının telafi edilmesi” derken, diğer gerekçenin ise otomobil talebinin ve ithalatının sınırlandırılması olduğunu belirtti. Ancak düzenlemede küçük ticari araçların kapsam dışında bırakılmasını anlamlandıramadığını dile getiren Kara, bu segmentte ithalat oranının da oldukça yüksek olduğuna dikkat çekti.

[email protected] 

Kaynak: Web Özel

Başa dön tuşu
Haber Yeni Yüzyıl