Kaynak Kitap Sorununu Kimse Öğretmene Yıkmaya Uğraşmasın

Okulların açılmasıyla yine gündeme gelen kaynak kitap sorunu Sayın Bakan Yusuf Tekin’in özel okullara yaptığı uyarı ile tekrar alevlendi. Özel okulların tavsiyenin ötesinde kaynak kitabı ders kitabı olarak öğrencilere yüksek fiyatlarda satması ve bunun bir ticari duruma dönüşmesi elbette kabul edilebilir bir durum değil. Devlet okullarında zaten devlet kitaplarının dışında kitap dağıtılması, satılması mümkün değil. Ancak özel okullardaki bu durumdan kaynaklı olarak devlet okullarında da öğretmenlerimiz kaynak kitap konusunda bir baskının içindeler.

Milli eğitim müdürlükleri, okul müdürleri öğretmenlere uyarı üstüne uyarı yapıyor. Bazı veliler okul öğretmenlerini kaynak kitap tavsiye ediyor diye şikâyet ediyor. Öğretmenler soruşturma geçiriyor. Bakanın sözlerini fırsat bilenler öğretmenleri kitap satışı yapan, ticari ilişki ile gelir elde eden kişiler olarak göstermeye çalışıyor.

Şimdi sormak gerekir. Bakanlık öğretmenlerin kaynak kitap tavsiye etmek zorunda kaldıklarını neden hiç öğretmenlere sormaz? Kaynak kitapların tavsiye edilmesinin sebeplerinden birinin Bakanlığın eğitim politikaları yüzünden olduğunu neden göz ardı edilir? Ücretsiz kitap dağıtıyoruz diyerek vatandaşın gönlüne girmeye çalışırken öğretmeninin veli karşısında ne duruma düştüğü görülmez? Sayın Bakan Yusuf Tekin, öğretmenine sormadı ama biz Anadolu Eğitim Sendikası olarak bu yaraya parmak bastık ve öğretmenlerimize okullarda neden kaynak kitaba ihtiyaç duyulduğunu, bu konuda hangi sıkıntılarla karşılaştıklarını sorduk. Öğretmenlerimiz verdikleri cevaplarla eğitimin gerçek neferleri olduklarını bir kez daha gösterdiler. Çünkü masa başı kararı alanlar değil uygulayıcılar gerçek sorunları tespit edebilir. Öğretmenlerimiz açık yüreklilikle görüşlerini şöyle ifade ettiler.

-Öğrencilerin yeni maarif modeliyle nasıl bir sınava girecekleri belirsiz. Bu yüzden kaynak kitaba yönelim var.

-Kitaplar bilgi açısından yetersiz, etkinlik sayısı çok fazla olunca kaynak kitaplar daha anlaşılır şekliyle sunuyor bilgiyi. Kalabalık sınıflarda kaynak kitap bu açıdan daha verimli oluyor.

-Özel okulların ve etüt merkezlerinin olduğu, öğrencilerin buralarda kaynak kitaplarla farklı şekilde konuları pekiştirdiği ortamda kaynak kitap kullanmayın demek yarışa girmeyin demektir. Ders kitapları ile istenilen hedeflere ulaşmak mümkün değil.

-Ders kitaplarının test içeriği zayıf, bölüm sonu değerlendirme soruları çok az.

-Öğrencilerin girecekleri sınavlarda ders kitaplarından soru çıkacak deyip tersi yapılınca ders kitabına olan ilgi bitiyor.

-Ders kitapları ile ÖSYM soru sistemi uyumlu değil, ders kitapları sınava hazırlıkta yetersiz kalıyor.

EBA MEBİ, OGM Materyal gibi platformlarda sorular güncellenmiyor ve sorular özel yayınlarla yarışacak güçte değil, tek tip sorular. Öğrenciler zor,kolay ve farklı mantıkla hazırlanmış soruları görmeli. Ayrıca bağlantı ve akıllı tahta sorunları yüzünden platformlara sağlıklı erişim sağlanamıyor.

-Birçok veli sınava hazırlanan çocuklarını doğal olarak çok soru çözmeleri için yönlendiriyor. Bu da kaynak kitap ihtiyacını arttırıyor.

– EBA, MEBİM, OGM Materyal gibi dijital ortamdaki sorular ekran karşısında çözülen sorular. Öğrenciler masa başında soru çözerken motivasyon zayıflıyor, çözme hızı düşüyor.

-Öğrenciler hep ÖBA MEBİM üzerinden çalışmaya zorlamak dijital bağımlılığı da arttırıyor.

-Öğrencilerin gireceği sınavlarda sorulan soruların ders kitabı dışından da gelme durumu söz konusu olduğu için kaynak kitap ihtiyaç haline geliyor.

-Yeni maarif modeline göre hazırlanmış kitaplar üzerinden gidince müfredat yetişmiyor. Öğrenciler konuları yeterince anlayamıyor. Kaynak kitapla konu takviyesi yapmak zorunda kalınıyor.

-Bazı branşlarda seviyenin üzerinde kitaplar hazırlanırken bazılarında seviyenin altında kitaplar hazırlanmış. Arayı bulmak için kaynak kitaba ihtiyaç duyuluyor. Sınıfta derse giren öğretmenlerden geçtikten sonra kitaplar dağıtılmalı.

-Öğretmenler de kaynak kitap tavsiye etmek,velilerin mali açıdan zorlanmasını istemez.MEB, geçmiş yıllarda test kitabı gönderdi ama yetersiz. Çalışma kitabı uygulaması genişletilerek devam etmeli. Sınava hazırlanan çocuklar kendilerini geliştirebilmek için boylarınca test kitabı çözmek zorunda.

-Ders kitaplarındaki metinler özensiz seçilmiş. Soru sayısı yetersiz olmasına rağmen sorular sıkışık. Üzerinde işlem yapılacak yeri çok kısıtlı.

-Ders kitaplarında konunun nerde başlayıp nerede bittiği belli değil. Öğretmen konuyu aktarmakta zorlanıyor. Birbirinin aynı olan bir sürü etkinlik var. Gereksiz uzatılan, önemli olmayan birçok bölüm var. Öğrenciler kitaptan sıkılıyor. Kaynak kitaplarda derli toplu bilgi var.

-Ders kitapların sayfa dizaynları, modellemeler kaynak kitaplardan geride. Ders kitapları öğrencinin ilgisini çekmiyor.

-Öğrencilere ek bilgi vermek için fotokopi imkânları yetersiz. Zaten fotokopi ile ek bilgi dağıtmak verimsiz ve maliyetli olduğu için kaynak kitaba yöneliniyor.

-Kaynak kitap aldırmayan öğretmen iyi öğretmen değil algısı gittikçe yaygınlaşıyor.

-Maliyetli olsa da kaynak kitaba karşı çıkan veli çok az. Veliler de kaynak kitap olmadan sınavda başarı olmayacağına inanıyor.

-Ders kitabı yazma komisyonlarında öğretmenlerin elleri kısıtlanıyor. Komisyonlarda puanlama sistemi değişmeli.

-Kamuda yetkili kişilerin çocuklarının okuduğu okullarda kaynak kitap tavsiye edildiğini ve buna kimsenin müdahale etmediğini herkes biliyor.

Milli Eğitim Bakanlığı, Anadolu Eğitim Sendikası olarak bizim yaptığımız bu sorgulamayı iyi değerlendirmeli. Kendi öğretmenini zan altında bırakacak, çeşitli baskılara maruz kalacak konuma düşürmemeli. Sayın Yusuf Tekin, öğretmenin gerçek sesine kulak vermeden milli eğitimin sorunlarını çözemez. Kimse sistemin bozukluklarını öğretmene yıkmaya kalkmasın. Öğretmenin yaptığı fedakârlığı yapın yeter.

Başa dön tuşu